Projekt skupiony wokół dawnego domu modlitwy na ul. Meiselsa 18, wzniesionego w roku 1896 z inicjatywy Bractwa Psalmowego (Chewra Tehilim), według projektu Nachmana Kapalda – znanego żydowskiego architekta.
Budynek imponował chociażby swoim rozmiarem – usytuowana na piętrze i przeznaczona dla kobiet sala mogła pomieścić ich ponad trzysta, a ta znajdująca się na parterze i przeznaczona dla mężczyzn – ponad dwustu trzydziestu.
Kazimierz – dzielnica, na terenie której znajduje się budynek – od 1978 roku figuruje na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Sam obiekt, zniszczony w czasie wojny obiekt w 2001 roku – na mocy na mocy ustawy o stosunku państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w RP (1997) – zwrócono Wyznaniowej Gminie Żydowskiej w Krakowie. Do roku 2006 znajdowała się tam siedziba zespołu pieśni i tańca Krakowiacy. Dwa lata później miało miejsce odkrycie XIX i XX-wiecznych polichromii, zawierających elementy florystyczne i animalistyczne, widoki Jerozolimy oraz hebrajskie inskrypcje.
W 2012 postępowa społeczność żydowska Beit Kraków podjęła bezskuteczne próby odzyskania tej przestrzeni dla celów sakralnych, edukacyjnych i kulturalnych. Wpisany do rejestru zabytków (2013, nr rejestru A-1343/M), architektoniczny unikat wynajęto do celów gastronomicznych i rozrywkowych – początkowo na Mezcal Disco, a następnie na bar Hevre.
Trzy lata później, w roku 2016, w miejscu, gdzie kiedyś znajdowała się otoczona kurtyną szafa ołtarzowa (Aaron HaKodesz), za zgodą lokalnej gminy żydowskiej i krakowskiego konserwatora zabytków, na wniosek właścicieli Hevre, przebito ścianę i wstawiono drzwi, tworząc drugie wejście do budynku (ozdobione później właśnie czerwoną kurtyną). Tego rodzaju problematycznych gestów, dających się interpretować jako przejawy przywłaszczenia kulturowego, wykonano więcej: na ścianach pojawiły się malowidła naśladujące – czy raczej: pastiszujące – oryginalne, zachowane zdobienia. Tam, gdzie niegdyś znajdowały się upamiętniające zmarłych tablice jorcajtowe, umieszczono piwne menu lokalu. Sama jego nazwa w potocznym języku hebrajskim oznacza zresztą „paczkę”, „ekipę” przyjaciół. Pierwotne przeznaczenie budynku, jego historia i rola w życiu religijnym Kazimierza zostają więc symbolicznie zsekularyzowane czy wręcz – strywializowane, a rzekoma kultywacja żydowskiego dziedzictwa jawi się jako działanie pozorne, marketingowo opłacalne, wspierane autorytetem wielu podmiotów, instytucji czy inicjatyw.
Nasze działania skupione wokół tego miejsca – mające na celu szerzenie świadomości o jego historycznym, kulturowym i religijnym znaczeniu – rozpoczęły się w roku 2015.
W 2017 roku odbyło się 150 małych interwencji: czytanie psalmów lub inspirowanej nimi poezji po polsku, hebrajsku i angielsku.
W 2018, pod hasłem #RememberChewra, w budynku zorganizowaliśmy publiczną dyskusję poświęconą jego historii i przyszłości.
W 2019 zainicjowaliśmy dwie akcje: panel dyskusyjny z udziałem m.in. dr Edyty Gawron, historyczki, Magdy Rubenfeld Koralewskiej, współdyrektorki FestivALT-u oraz przedstawiciela biura miejskiego konserwatora zabytków, a także interwencję artystyczną z udziałem publiczności, polegającą na ustawieniu makiety zniszczonego fragmentu ściany wraz z informacją na ten temat. Makieta przez całe lato uwrażliwiała przechodniów i mieszkańców miasta na kwestie historii budynku i jego substancji.
W 2020 Kamila Czosnyk, wykonała w budynku serię performansów The Last Dance: odziana w chasydzkie barwy czerni i bieli, w świetle klubowego reflektora, tańczyła w rytm techno remiksu Psalmu 74 o zburzeniu świątyni, autorstwa kantorki Rachel Weston.
Przeczytaj także:
- Profil „Remember Chewra Thilim” na Facebooku;
- Disco opening at former Jewish learning center stirs controversy [ang. „Otwarcie dyskoteki w dawnym żydowskim domu nauczania wzbudza kontrowersję”], Jewish Telegraphic Agency, 12 maja 2013;
- „Otwarcie dyskoteki w Beit Midraszu w Krakowie”, Beit Kraków, 13 maja 2013.
- Protest after Krakow synagogue turned into nightclub [ang. „Protest po przemianie krakowskiej synagogi w klub nocny”], Polskiego Radia, 13 maja 2013;
- Krakow Jews seek to make ends meet [ang. „Krakowscy Żydzi próbują wiązać koniec z końcem”] autorstwa Nissana Tzura dla Jerusalem Post, 14 maja 2013;
- Historic Krakow Jewish Site Becomes a Nightclub [ang. „Historyczna żydowska przestrzeń w Krakowie staje się nocnym klubem”] autorstwa Stephanie Butnick dla TabletMag, 14 maja 2013;
- Open letter to the President of the Jewish Community of Krakow on the fate of the Chewra Thilim Synagogue [ang. „List otwarty do Przewodniczącego Gminy Żydowskiej w Krakowie w sprawie losu synagogi Chewra Tehilim”] autorstwa Arkadiusza Radwana dla Dziennika Polskiego, 21 maja 2013;
- Krakow Beit Midrash now turned into a Disco [ang. „Krakowski Bejt Midrasz teraz zamienony w dyskotekę”], Jewish Heritage Europe, 9 maja 2013;
- Artystyczna interwencja na Kazimierzu autorstwa Aleksandry Suwały dla Dziennika Polskiego, 30 czerwca 2017;
- Foundation for keeping Jewish heritage unveils map of Europe’s synagogues [ang. „Fundacja na rzecz zachowania żydowskiego dziedzictwa odkrywa mapę europejskich synagog”] autorstwa Cnaana Lipshiza dla Jerusalem Post, 11 lutego 2018;
- Hevre. Obiad wśród kufli na przecięciu dwóch kultur autorstwa Wojciecha Nowickiego dla Gazety Wyborczej, 25 marca 2018;
- This former Krakow synagogue is now a bar, and Polish Jews are protesting [ang. „Ta dawna synagoga w Krakowie jest dziś barem, a polscy Żydzi protestują”] autorstwa Cnaana Lipshiza dla Jewish Telegraphic Agecy, 14 czerwca 2019;
- Odpowiedź rabina Boaza Gadki w sprawie użytkowania synagogi przy ul Meisselsa 18 opublikowany na profilu Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Krakowie na facebooku, 5 lipca 2019.
-
29 czerwiec ’1714:00
„150 małych interwencji” – interwencja artystyczna
Czytaj więcej -
30 czerwiec ’1815:00
#RememberChewa – interwencja artystyczna
Czytaj więcej -
25 czerwiec ’1913:00
#RememberChewa – dyskusja panelowa
Czytaj więcej -
25 czerwiec ’1915:30
#RememberChewa – interwencja artystyczna
Czytaj więcej -
27 czerwiec ’2121:00
„The Last Dance” Czosnyk – performans
Czytaj więcej -
29 czerwiec ’2121:00
„The Last Dance” Czosnyk – performans
Czytaj więcej -
30 czerwiec ’2121:00
„The Last Dance” Czosnyk – performans
Czytaj więcej -
26 czerwiec ’2316:30
„(nie)praktyki pamięci” Grajny-Brzezińska / Grochal / Legierski / Rubenfeld – rozmowa
Czytaj więcej -
25 czerwiec ’2412:00
„Zabytek przyszłości? Chewra Thilim na nowo” Cegła / Janus – warsztaty
Czytaj więcej