Back to news

FestivALT 2024 – program już online

12.06.2024
Program 2024

To trudny rok dla żydowskich inicjatyw, czas nie sprzyja celebracjom. Jak nigdy dotąd zmagamy się ze zrozumieniem roli, jaką powinniśmy wypełnić jako organizacja żydowska. W tym roku nie ma możliwości, aby żydowska rzeczywistość w Polsce i na świecie nie była filtrowana przez pryzmat przemocy w Palestynie i Izraelu. Co zatem oznacza program festiwalu współczesnej sztuki żydowskiej w momencie, w którym to właśnie kwestia żydowskości jest nieustannie redefiniowana? Nie mamy gotowych odpowiedzi, jesteśmy gotowi na dialog, wierząc w krytyczny potencjał sztuki – skłaniającej do zadawania pytań, działającej na rzecz empatii, człowieczeństwa i pokoju. W tym duchu odbędzie się ta wyjątkowa, wielowątkowa i interdyscplinarna 8. edycja festiwalu.

 

Tegoroczne spotkanie ze współczesną sztuką żydowską otworzy Szabat nad brzegiem Wisły w piątek, 21 czerwca. W jego ramach odbędą się dwa koncerty, w których tradycyjna muzyka jidysz łączyć się będzie z nowoczesnymi brzmieniami i aranżacjami. Tego wieczoru Wisła w Krakowie ponownie będzie szumieć „po żydowsku” za sprawą Blinder Schnee oraz Marii Ka. Pierwszy z koncertów odbędzie się w budynku Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, drugi – na jego dziedzińcu

Początek weekendu – sobota, 22 czerwca – to równie nieoczywista uczta muzyczna, przygotowana specjalnie na festiwalowy występ. Na dziedzińcu ul. Zwierzynieckiej posłuchamy koncertu – dialogu stroikowych, akustycznych instrumentów w wydaniu Mikołaja Trzaski i Natana Kryszka. Trzaska, jeden z najbardziej cenionych przedstawicieli jazzowej awangardy w Polsce, oraz Kryszk, aktywny twórca warszawskiej sceny improwizowanej, poprowadzą publiczność przez różnorodne muzyczne narracje: od melodyjności do abstrakcji. Koncert-rytuał ma ambicję stworzyć w tym nietypowym miejscu wspólnotę artystów i osób słuchających – przestrzeń wzajemnej troski, uwagi i równouprawnienia. 

W podobnej atmosferze utrzymana będzie także niedzielna (23 czerwca) rozmowa przy długim stole o Palestynie i Izraelu. Kilka projektów prezentowanych w ramach tegorocznej edycji festiwalu porusza temat Izraela i Palestyny, a idea długiego stołu jest odpowiedzią organizatorów na potrzebę spotkania się, reakcji i wysłuchania siebie nawzajem. Długi stół, zgodnie z koncepcją artystki Lois Weaver, jest „eksperymentalnym forum publicznym, hybrydą performansu, instalacji, dyskusji przy okrągłym stole i przyjęcia, zaprojektowanym, aby zgromadzić ludzi, których łączy wspólny cel i umożliwić im dialog”. Moderacją zajmą się Alina Palichleb i Julie Weitz, które wspólnie z publicznością zgłębią tematy wymagające wyjścia ze strefy komfortu.

Festiwal obejmie różnorodne wydarzenia, w tym m.in. intymny performens jak  „IN || TENT” Dominiki Laster oraz rytualny performance Julie Weitz „Holy Names for Our Dybbuk”. W tym roku zapraszamy także na premierę „Jeszcze Polska nie zginęła” autorstwa Michaela Rubenfelda i Doroty Abbe oraz queerowe występy, takie jak „Jews! Jews! Jews!” i „Moirea” Betty Q. Nie zabraknie także warsztatów i dyskusje na współczesne tematy polsko-żydowskie.

8. edycja FestivALTu jest realizowana dzięki wsparciu Fundacji Matanel oraz Jewish Humanitarian Fund, oraz odbywa się w ramach projektu MultiMemo: Multidirectional Memory, Remembering for Social Justice, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z programu Citizens, Equality, Rights and Values (CERV 2021-2027).
Szczegółowy program, bilety oraz zapisy na poszczególne wydarzenia na https://festivalt.com/edition/8-festivalt-gilgul/