FestivALT to 10-dniowy festiwal żydowskiej sztuki, aktywizmu i edukacji. Rzucamy wyzwanie stereotypom i zajmujemy się kwestiami, które omijane lub zamiatane pod dywan przez dziesięciolecia doprowadziły do normalizacji pewnych problematycznych zachowań i sytuacji. Zapraszamy na 7. edycję.
Tegorocznym motywem przewodnim jest dojkajt (jid. „tuteczność”) – idea rozpowszechniona w okresie międzywojennym przez żydowskich socjalistów związanych z partią Bund, afirmująca przynależność Żydów do Europy Wschodniej oraz propagująca koncept kulturowo-narodowej świeckiej autonomii żydowskiej.
-
23 czerwiec ’2319:00
„Szabat na Otwarcie” Skrzypczak / Roth / Mazur / Langford – wieczór szabatowy, wernisaż, koncert
Czytaj więcej -
23 czerwiec ’2319:00
„Pani Loda לײדי לאׇדאַ” Skrzypczak – wystawa
Czytaj więcej -
24 czerwiec ’2311:00
„The Lucky Jew Shop” Rubenfeld / Pinkosz – wystawa-interwencja
Czytaj więcej -
24 czerwiec ’2316:00
„Wspólnota (trudnego) dziedzictwa?” Jabłońska / Janus / Lehrer / Rubenfeld / Wawrzyniak – rozmowa
Czytaj więcej -
24 czerwiec ’2319:30
„Trawienie krok po kroku z brzuchem rozdartym na oścież: Wycieczka w 43 częściach” Bielawski – wystawa
Czytaj więcej -
25 czerwiec ’2310:30
„Lecznicze Rośliny Płaszowa” Francisco / Szurdak – spacer
Czytaj więcej -
25 czerwiec ’2314:00
„Lecznicze Rośliny Płaszowa” Szurdak – warsztaty
Czytaj więcej -
25 czerwiec ’2316:00
„Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady” Lehrer / Sendyka / Wilczyk / Zych – Premiera książki
Czytaj więcej -
25 czerwiec ’2319:00
„VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA” Knapik&Sticky Fingers – performans taneczny | krakowska premiera
Czytaj więcej -
26 czerwiec ’2310:30
„Żyd, pies i sąsiad. Spacer sąsiedzki i praktyczne wprowadzenie do prawa żydowskiego” Schwarz – spacer miejski
Czytaj więcej -
26 czerwiec ’2316:30
„(nie)praktyki pamięci” Grajny-Brzezińska / Grochal / Legierski / Rubenfeld – rozmowa
Czytaj więcej -
26 czerwiec ’2319:00
Ukraińska Noc Pokerowa / Ніч покера українською
Czytaj więcej -
27 czerwiec ’2319:30
„Vos Heylt Yeden Kerper” Langford – koncert | światowa premiera
Czytaj więcej -
28 czerwiec ’2319:00
„Patchwork Żydowski” Poroszanka / Sosna – wernisaż i rozmowa
Czytaj więcej -
29 czerwiec ’2316:00
Warsztaty muzyczne z Sashą Langford
Czytaj więcej -
29 czerwiec ’2319:00
„Living the Dream with Grandma” Göndör – spektakl
Czytaj więcej -
30 czerwiec ’2319:00
„Living the Dream with Grandma” Göndör – spektakl
Czytaj więcej -
01 lipiec ’2314:00
„Tworzenie pigmentów z miejsca Zagłady” Molnar – warsztaty
Czytaj więcej -
01 lipiec ’2319:00
„Jeszcze Polska Nie Zginęła!” Abbe / Rubenfeld – czytanie performatywne
Czytaj więcej -
01 lipiec ’2320:30
„Współczesny Teatr Żydowski w Europie Środkowo-Wschodniej” Abbe / Ausztrics / Borgula / Göndör / Rubenfeld – rozmowa
Czytaj więcej -
01 lipiec ’2321:30
Afterparty
Czytaj więcej -
02 lipiec ’2310:30
„Tworzenie pigmentów z miejsca Zagłady” Molnar – spacer
Czytaj więcej -
02 lipiec ’2313:30
„Zielone Upamiętnienia” Francisco / Molnar / Sala – rozmowa
Czytaj więcej -
02 lipiec ’2315:30
Długi Stół: Otwarty Kraków, Kraków Inkluzywny – rozmowa performatywna
Czytaj więcej -
02 lipiec ’2317:30
„Słuchanie przeszłości: słuchanie nie-miejsc pamięci” Mazur – spacer artystyczny
Czytaj więcej -
02 lipiec ’2319:00
„Słuchanie przeszłości: słuchanie nie-miejsc pamięci” Mazur – spacer artystyczny
Czytaj więcej
.
W górnej części plakatu znajdują się dwa hebrajskie słowa, sformułowanie pochodzące z Tory: Szamor we-Zachor – “strzeż i pamiętaj”. Są to niemal ikoniczne filary stanowiące modus żydowskiej tożsamości.
Moharan tłumaczy to w następujący sposób: “Człowiek powinien pilnie strzec pamięci, by nie popaść w zapomnienie, które jest przejawem aspektu śmierci serca” (כִּי צְרִיכִין לִשְׁמֹר מְאֹד אֶת הַזִּכָּרוֹן, שֶׁלֹּא יִפֹּל לְשִׁכְחָה, בְּחִינַת מִיתַת הַלֵּב). [Likutej Moharan, 54:1]
Jednak na bokach plakatu widnieje również tekst w jidysz, pochodzący z powieści Szaloma Asza “Der man fun Nacares”, który wydaje się głosić coś odwrotnego: „nie pamięć, lecz właśnie zapomnienie jest warunkiem naszego istnienia” (נישט דאָס געדענקען, נאָר דוקא פֿאַרגעסן איז אַ תנאי פֿאַר אונדזער עקזיסטירן).
Zestawienie tych dwóch teksów w kontekście koncepcji dojkajt zdaje się sugerować taki jej sens: każde trwanie, wszelka tożsamość to balans pomiędzy tym co należy strzec (szamor) i pamiętać (zachor), a tym co należy odrzucić i zapomnieć.
Nie jest to pomysł nowy. W Talmudzie, w traktacie Brachot 32b czytamy, że “przed Tronem Nieskończoności rozpościera się Zapomnienie” (יֵשׁ שִׁכְחָה לִפְנֵי כִּסֵּא כְבוֹדֶךָ). Jest to jednak zapomnienie selektywne. Nie obejmuje sobą rzeczy dobrych, nie pochłania tego, co stanowi o wyjątkowości i szczególności każdego, bytu lecz raczej niweluje wszystko to, co jawi się jako przeszkoda w dotarciu do własnej tożsamości.
Jest w końcu trzeci wymiar pamięci/zapomnienia, który w szczególnie bolesny sposób dotyka samego rdzenia dojkajt – tuteczności, miejsca życia czy też miejsca, gdzie życie niegdyś kwitło. Słowa Hioba, dobiegające z dna rozpaczy, stają się profetycznym wyzwaniem dla wszystkich opuszczonych przez człowieka miejsc: “już nawet jego miejsce zapomniało o nim” (וְלֹא-יַכִּירֶנּוּ עוֹד מְקֹמוֹ). Jako naród archiwariuszy, nawet jeśli my sami przechowujemy pamięć miejsc, powinniśmy czasem przywracać miejscom pamięć o nas samych.
Miejsca, a nawet przedmioty, też cierpią na amnezję – również je trzeba chronić przed złym losem i kochać.
Projekt plakatu: Jakub Skrzypczak
W tym roku spośród ponad 90 prac nadesłanych do naszego Open Call wybrano pięć projektów artystycznych (Dominika Knapik, Gabriel Bielawski, Marcella Szabłowska, Sasha J. Langford i Daniela Molnar). W skład międzynarodowego Jury weszli wybitni artyści i myśliciele: pisarka Louise Steiman (USA), antropolożka Sasha Tycko (USA), fotograf i pisarz Jason Francisco (USA), reżyser teatralny Wojtek Ziemliński (PL), muzyk Natan Kryszk (PL), twórca teatralny Michael Rubenfeld (PL/CA) i artystka taneczna Małgorzata Haduch (PL). Projekt Open Call był możliwy dzięki wsparciu Dutch Jewish Humanitarian Fund.
- Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
- Hillel Krakow
- Galeria Jak Zapomnieć
- Teatr BARAKAH
- Scena Supernova
- Targowa2
7. edycja FestivALTu jest realizowana w ramach projektu MultiMemo: Multidirectional Memory, Remembering for Social Justice. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z programu Citizens, Equality, Rights and Values (CERV 2021-2027).