Zapraszamy na kolejną odsłonę naszego długofalowego projektu „Still Standing” – tym razem w formie projekcji pełnometrażowego nagrania performansu oraz rozmowy z jego twórczyniami. Wstęp wolny.
![🔵](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tef/1/16/1f535.png)
Od 2020, między wrześniem i październikiem, czyli w okolicach żydowskiego święta Sukkot, co roku na terenie byłego obozu KL Plaszow w Krakowie, odbywało się działanie performatywne “Still Standing”. Ta regularność i powtarzalność jest elementem budowania pewnej włączającej strategii upamiętnienia tego miejsca.
![🔴](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t6e/1/16/1f534.png)
“Still Standing” stawia bowiem pytania o to, jak troszczyć się o pamięć w miejscach trudnego dziedzictwa oraz w jaki sposób efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia? Odbywając się w miejscu naznaczonym trudną historią, a jednocześnie publicznym, “Still Standing” zaprasza widzów oraz przechodniów do dyskusji na temat odpowiedniej formy upamiętnienia tego miejsca.
![👉](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/1f449.png)
W tym roku, z uwagi na trwające prace budowlane na terenie obozu KL Plaszow uniemożliwiające działania w tej przestrzeni, zapraszamy do spotkania wokół “Still Standing”, podczas którego odbędzie się premiera pełnometrażowego nagrania performansu oraz porozmawiamy z dwiema członkiniami projektu – Weroniką Pelczyńską (choreografką i performerką) oraz Magdaleną Rubenfeld (współdyrektorką FestivALT, producentką projektu “Still Standing”).
![🗣](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tfb/1/16/1f5e3.png)
Rozmowę poprowadzi Izabela Zawadzka – teatrolożka i menedżerka kultury, doktorantka Katedry Teatru na Uniwersytecie Jagielońskim, badaczka teatru i sztuk performatywnych.
O performansie:
![🟦](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t0/1/16/1f7e6.png)
Still Standing to działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako nośnik pamięci i żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca.
![🟥](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t7f/1/16/1f7e5.png)
Działanie wchodzi w dialog z historycznym układem izraelskiej choreografki Noa Eshkol, przygotowanej przez nią na obchody 10. rocznicy powstania w getcie warszawskim i zaprezentowanej w 1953 r. w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu. Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, Still Standing stawia pytanie o troskę jako możliwą postawę wobec tego, co pozostało z historii – troskę, która kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także ku teraźniejszości i przyszłości. Poprzez fizyczne, poruszające się ciała performerek działanie prowokuje także pytania o to, w jaki sposób takie efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia, zwłaszcza w miejscach związanych z trudną pamięcią. Co ruch może wydobywać z danej przestrzeni i jej historii? Umieszczając ciała w konkretnej przestrzeni – wraz ze wszystkimi jej warstwami – Still Standing eksperymentuje z tworzeniem obrazów do interpretacji dla obserwatorów.
KONCEPCJA: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus
PERFORMANCE: Weronika Pelczyńska, Monika Szpunar
GŁOS: Asher O’Gorman, Weronika Nockowska
MUZYKA: Klaus Janek
ZDJĘCIA: Mateusz Miszczyński, Paweł Liber
MONTAŻ: Paweł Liber
PRODUKCJA: FestivALT
WSPÓŁPRACA: AMPL
Finansowanie
Projekt realizowany jest w ramach projektu „MultiMemo – Multidirectional Memory: Remembering for Social Justice (2023–2024)”, realizowanym dzięki wsparciu Unii Europekskiej w ramach programu Citizens, Equality, Rights and Values (CERV).